Vad är det för fel på sos alarm när sånnt här händer???

VÄDJADE FÖRGÄVES Jill Söderberg, 22, ringde SOS i Sundsvall och vädjade om hjälp tre gånger. Hennes tal var långsamt och sluddrigt, hon flämtade och klagade på smärtor – men fick ingen ambulans. Till slut dog hon av andningsstillestånd i sin lägenhet. Enligt SOS Alarm har operatören agerat helt korrekt.

”Snälla, det gör så ont”

Jill, 22, dog – fick ingen ambulans – ”Vi har agerat korrekt”

”Snälla, hjälp! Jag kan inte röra mig!”

Jill Söderberg, 22, ringde SOS Alarm tre gånger och vädjade om hjälp – men dog till slut av andningsstillestånd ensam hemma i sin lägenhet.

– Vår bedömning är att operatören agerat helt korrekt, säger Anders Klarström på SOS Alarm.

Natten till den 20 januari vaknade 22-åriga Jill Söderberg i Timrå av att hon ­hade frossa och svårt att andas. Armarna och benen värkte och hon blev torr i munnen.

Klockan 01.39 ringde hon i panik till SOS Alarm och vädjade om hjälp.

– Snälla hjälp mig! Jag vill ha en ambulans hit. Skicka nu.

Bara några timmar senare var Jill död.

Begärde ut samtalen

Aftonbladet kan i dag ­publicera hela samtalet med operatören på SOS Alarm.

Jills mamma, Annika ­Söderberg, begärde ut band­avskrifterna från SOS Alarm i Sundsvall, och anteckningarna från samtalet med Sjukvårdsrådgivningen.

– Det var helt fruktansvärt att läsa. Jag förstår inte hur de kunde vägra skicka en ambulans, säger Annika som har svårt att hålla tillbaka tårarna.

Kopplas till sköterska

Under hela samtalet är Jills tal sluddrigt, långsamt och stötande. Hon andas flämtande.

”Snälla hjälp mig”, vädjar hon. ”Jag kan inte röra mig.”

Men i stället för att skicka ambulans kopplade larm­operatören Jill vidare till Sjukvårdsrådgivningen. En sjuksköterska där ställde diagnosen maginfluensa och rådde Jill att kontakta vårdcentralen på morgonen. Sista noteringen är ”Pat. missnöjd” (patienten missnöjd).

Annika Söderberg frågade SOS Alarms representanter om Jill hade svurit.

– Det hade hon – och det förstår jag. Det skulle vem som helst ha gjort i hennes läge, säger mamma Annika.

Anmäler händelsen

Anders Klarström, press­talesman för SOS Alarm, förnekar fel.

– Om det förelåg ett omedelbart livshotande tillstånd skulle vi ha larmat ambulans, men de indikationerna gavs inte vid samtalet.

Lars Berglund, medicinsk rådgivare till primärvårdsdirektören i Västernorrland, säger:

– Vi har gått igenom handlingarna och de måste analyseras innan vi kan ­säga vad som har gått fel. Vi kommer att anmäla händelsen till Socialstyrelsen.



Samtalet med SOS Alarm – ord för ord

(I Sundsvall 2011-01-20 klockan 01.39)

Op: SOS 112. Vad har inträffat?

Jill: Jag vill ha en ambulans hit. Skicka nu. (Långsamt och sluddrigt tal.)

Op: Vad är det som händer hos er då?

Jill: Va?

Op: Vad händer?

Jill: Ja, jag har ringt en massa gånger under veckan men allt ni säger är att jag ska gå till vårdcentralen när jag knappt kan stiga ur soffan (talar stötande och sluddrigt) och har ont i hela kroppen. (Andas flämtande.)

Op: Okej. Men hur länge har du haft det så här jobbigt då?

Jill: I flera dagar.

Op: Hur länge sa du?

Jill: Flera dagar.

Op: Ja.

Jill: Snälla, hjälp mig, det gör så jädra ont att bara hålla i telefonen.

Op: Ja. Men vad har du som gör de här smärtorna i kroppen då?

Jill: Ingen aning.

Op: Tar du någon medicin för det här eller?

Jill: Ja, jag tar ju Alvedon och i början så Ipren och … men jag är så jävla torr i käften. (Jämrar sig.)

Op: Har du varit och sökt någon hjälp för det här under de här dagarna som du har haft så här?

Jill: Nej, jag har inte fått någon hjälp alls.

Op: Ja, men du sa att du vart hänvisad till vårdcentralen, men du har inte varit dit?

Jill: Jag vet inte. Jag kan inte röra mig.

Op: Okej.

Jill: Nej, jag kan inte gå ut ens.

Op: Ja, ja.

Jill: Aj, aj, aj.

Op: Ömmar det i hela kroppen eller är det något specifikt ställe det gör ont på?

Jill: Vänta.

Op: Ja.

Jill: Aj. Åh. Speciellt armarna.

Op: Okej.

Jill: Benen.

Op: Ja.

Jill: Jag kan knappt resa på mig när jag ska … alltså om jag är i soffan och ska resa på mig så går det inte något vidare.

Samtalet med ­primärvårdsjouren:

Klockan 01.53 kopplas Jill till en sjuksköterska på Primärvårdsjouren i landstinget i Västernorrland för bedömning. Sjuksköterskan antecknar:

Hälsohistoria/Aktuellt: Smärta i hela kroppen, frossa och har varit dålig i magen med diarréer de senaste dagarna. Oklart om feber. Haft läkartid på Timrå VC 18/1 vilket hon uteblev från.

Bedömning: Influensa?

Åtgärd: Rek att ta ny kontakt med VC på morgonen. Pat. missnöjd. Samtalet avslutas kl 01.55.

 

4 andra fall med dödlig utgång

På drygt ett år har fyra liknande fall med dödlig utgång uppmärksammats i medierna.

Juli 2010:

Maj-­Britt Cederman, 84, ligger hemma på sitt golv i flera timmar i väntan på ambulans. Hon nekas, men erbjuds att få sjuktransport om några timmar. Väl på sjukhus avlider Maj-­Britt. Socialstyrelsen granskar fallet.

Januari 2011:

Emil Linnell, 23, ringer 112 flera gånger utan att få en ambulans. Trots att han har andningsproblem och inte kan stå upp avvisas hans rop på hjälp. Några timmar senare hittas han död i sin lägenhet med brusten mjälte. SOS-sjuksköterskan ­åtalas för grovt vållande till ­annans död.

Januari 2011:

Lisa Holm, 83, tvingas vänta på ambulans i mer än tre timmar efter att hon skadat sig hemma i sin lägenhet. Hennes väninna Basti Andersson slår larm till SOS sju gånger innan hjälpen kommer. Då är det ­redan för sent. Lisas liv går inte att rädda. Socialstyrelsen ­granskar fallet.

Januari 2011:

När Hans Sjöberg, 68, insjuknar, ringer hans fru Vivi-Ann till SOS Alarm och blir hänvisad till akutmottagningen. Där viftas hennes vädjan bort. Tre dagar senare svimmar Hans vid Vivi-­Anns fötter. Först då skickas en ambulans, men för sent. Hans avlider av vatten i lungorna. Socialstyrelsen granskar fallet

.
.
.
.
.
.
Texten är tagen från http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13694376.ab
Alltså är det meningen att detta ska få hända??






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0