Bärgad bil bötfälldes

Läsde detta på aftonbladets hemsida, jag blev så paff och kände att det här måste ju alla läsa liksom. Min Pappa har själv kört bägare så jag kan  ju bara tänka mig hur han skulle reagera om det hade drabbat han.

Jonas Anderssons bil stod på flaket till en bärgningsbil, lagligt parkerad, när den blev lappad.
Q-park menar att Jonas ljuger och säger sig ha bevis på att bilen stod fel.
Men bilderna vägrar företaget lämna ut.

– Jag vill ha bilder på bilen som de tittar på för min överklagan och de säger att jag har inte har någon rätt att se bilderna, säger Jonas.

– Jag tröttnade på det här och därför ringde jag till Aftonbladet.

Jonas Andersson kör bärgningsbil till vardags och när hans egen bil gick sönder var det naturligt att lasta den på flaket. I närheten av sin bostad i Tyresö har han en förhyrd parkeringsplats där bärgningsbilen brukar stå och där ställde han som vanligt fordonet på kvällen den 19 mars.

– När jag kommer ut på morgonen har dom lappat min bil på flaket. Q-park säger att jag ljuger, att min bil stod på betalparkering, säger Jonas.

Får inte se bilderna

Dagen innan hade han visserligen fått böter på bilen men den felparkeringen medger Jonas själv. Han hade glömt förnya sitt p-tillstånd.

Men boten han fick när bilen var bärgade överklagade Jonas. Det stod också att bilder tagits av p-vakten, något som Jonas trodde skulle fria honom. Men bilderna vill företaget inte visa och avslår överklagan.

Jonas kommer att klaga på beslutet igen men tror inte att det kommer att nå någon framgång.

– Jag blir bara förbannad. Tänk om det inte hade varit min bil utan en kundbil som jag tagit med hem för att verkstaden var stängd. Hur ska jag då förklara för min kund att han eller hon fick en p-bot på bilen för att jag hade med mig den hem?

Lite pengar - men principiellt viktigt

Böterna som Jonas fått är på 350 kronor. Till tingsrätten har han inte råd att ta striden men han tycker att det är principiellt viktigt att ändå försöka överklaga så långt det går hos Q-park.

– Det är inte summan det handlar om utan att de håller på som de gör.

Aftonbladet har sökt Q-park för en kommentar men utan att lyckas.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0