Chevrefylld fläskfile med vinsky

Fick hem ett recept på posten och tyckte det lät så gott så vill dela med mig, jag har själv inte hunnit att testa det men jag lovar att det ska göras snart=).

4 portioner. 50 minuter. ugn 175 grader.

600 g Fläskfile
75 g Chevre
3 msk hackad persilja
1 msk smält smör
3 krm salt
1 krm svartpeppar

Vinsky :
1 dl vitt torrt vin
1 dl hönsbuljond av fond eller tärning
1 tsk potatismjöl
1 krm salt
1 krm svartpeppar , efter smak

Till servering :
6 dl kokt ris
1 liter blandad sallad , tex rucola, lollo rosso
2 tsk olivolja
1 krm salt , efter smak
1 krm svarpeppar , efter smak
300 g kokta gröna bönor

Gör så här :

Gör en skåra, nästan igenom, längs filen.
Blanda chevre och persilja och fyll i skåran.
Fäst ihop skåran med cocktailpinnar
eller bind ett steksnöre runt om.
Bryn köttet runt om i fettet i en stekpanna, salta och peppra.
Lägg över filen i en ugnssäker form och stek den i mitten av ugenen i ca 15 minuter.

Tag ut köttet och låt den vila övertäckt i ca 15 minuter innan den skärs upp.
Sila skyn från formen i en kastrull och tillsätt buljngen och vinet utrört med potatismjölet.
koka upp under omrörning och smaka av med salt och peppar.



Jag hoppas ni tycker att det låter lika gott som jag tyckte, om ni lagar det så skallra gärna till mig vad ni tyckte om det..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0